weblocatie: http://www.xs4all.nl/~j70web/vtf/forumvoordelen.html
(Terug) naar het artikel op het VolkstuinForum: "Waarom een Forum ?"
www.volkstuinforum.nl
Volkstuinforum Amsterdam e.o.
De voordelen:
[top ^ ]
INHOUD:
CONTACT:
Enige aanvullingen, correcties en opmerkingen zijn welkom.
E-mail: jeroen122 xs4all.nl (N.B.: "@" tussen voegen)
--------------------------------------------------------------------------------
[ inhoud ^ ]
CONTINUÏTEIT IN BETROKKENHEID
Continuïteit in de betrokkenheid, ook als de mensen thuis
(niet op de tuin) zitten, dan is een forum een geweldige
gelegenheid om toch in contact met elkaar te blijven.
[ inhoud ^ ]
OPENBARE DEELNAME
Mogelijkheid tot deelname aan de "community" (de
Internet gemeenschap van een bepaalde groep)..
.. ook voor die leden wier complex geen website heeft.
[ inhoud ^ ]
MOGELIJKHEID TOT
NUTTIGE BERICHTEN WISSELING.
- Het plaatsen van oproepjes
. te koop gevraagd
. te koop aangeboden
(met foto)
[ inhoud ^ ]
MOGELIJKHEID TOT HET STELLEN VAN
VRAGEN.
Stel hier je vragen die je altijd al had en
wacht de antwoorden af van de andere gebruikers.
Wil je klussen op de tuin, stel dan ook je vraag omtrent
de regelgeving. (Er is een hoop mogelijk.)
[ inhoud ^ ]
MOGELIJKHEID TOT
LEUKE BERICHTEN WISSELING.
Berichtjes die een bijdrage leveren aan de gezelligheid en
saamhorigheid op het complex.
- Het plaatsen van (leuke) foto's.
. leuke ontdekkingen van plantjes en dieren
. een groet naar de rest vd tuinders
[ inhoud ^ ]
MOGELIJKHEID TOT
LAAGDREMPELIGE BERICHTGEVING
korte berichtjes, snelle reacties (soms zelfs maar een enkel woord)
i.t.t. losse berichten waar je toch steeds met een introductie moet beginnen
om duidelijk te maken op welk eerder geschreven bericht je reageert,
biedt een forum de mogelijkheid om net een korte reactie te schrijven op
een bericht dat je hebt aangeklikt. Jouw reactie komt dan zo goed als
letterlijk visueel onder dat bericht te hangen.
[ inhoud ^ ]
GROTERE KANS OP
SNELLE RESPONS OP VRAGEN
Een forum biedt ook de mogelijkheid vragen te stellen met dit enorme
voordeel dat je je vraag stelt aan de hele "community" i.p.v. aan bijv.
een lokaal bestuurslid. In ons (De Bond) geval is dat een potentieel van
3000 personen, leden met Internet.
(Dit getal is de helft van de in totaal ruim 6000 leden en gebaseerd op het
feit dat op Eigen Hof (zelfs ruim) de helft Internet heeft.)
[ inhoud ^ ]
HET DEELS ONTLASTEN VAN KADERLEDEN
Veel kaderleden hebben naast hun bestuurs-/commissiefunctie nog een volledige baan.
Voor hen geldt: "Laat de forum-gebruikers voor je werken."
Op deze manier worden deels ook zittende kaderleden ontlast van allerlei vragen,
omdat de "community" dat dus van hen overneemt.
[ inhoud ^ ]
VOOR WIE
THUIS ZIT
Ik zie ook een nuttige tijdbesteding weggelegd voor ouderen, die
thuis zitten (in de winter), om een deel van het forum onder hun hoede
te nemen of wellicht voor mensen met veel tuin- en bouwkennis die zo hun
kennis kunnen delen en regelmatig vragen beantwoorden van de nog
onervaren tuinder. Het is iets wat je ook ziet bijv. op het
kassa.vara-forum. Daar zitten mensen tussen die helpen anderen zo
veelvuldig opweg dat zij moeten haast wel veel thuis zitten, mogelijk
in de wao of met pensioen.
[ inhoud ^ ]
PRIVACY:
E-mailadressen blijven onbekend voor andere gebruikers, tenzij een
gebruiker zijn eigen e-mailadres vrijgeeft.
[ inhoud ^ ]
BEREIKBAARHEID PERSONEN:
Iedereen kan ook (wanneer de optie is ingeschakeld) een persoonlijk bericht
sturen aan iedereen zonder dat e-mailadressen bekend zijn.
Ook bestaat daarbij de mogelijkheid sommige afzenders (van wie je last hebt c.q.
in geval van misbruik) te blokkeren.
================================================================================
================================================================================