weblocatie: http://www.xs4all.nl/~j70web/vtf/forumvoordelen.html
(Terug) naar het artikel op het VolkstuinForum: "Waarom een Forum ?"

www.volkstuinforum.nl

Volkstuinforum Amsterdam e.o. De voordelen:

[top ^ ] INHOUD: CONTACT: Enige aanvullingen, correcties en opmerkingen zijn welkom. E-mail: jeroen122 xs4all.nl (N.B.: "@" tussen voegen) --------------------------------------------------------------------------------
[ inhoud ^ ] CONTINUÏTEIT IN BETROKKENHEID Continuïteit in de betrokkenheid, ook als de mensen thuis (niet op de tuin) zitten, dan is een forum een geweldige gelegenheid om toch in contact met elkaar te blijven.
[ inhoud ^ ] OPENBARE DEELNAME Mogelijkheid tot deelname aan de "community" (de Internet gemeenschap van een bepaalde groep).. .. ook voor die leden wier complex geen website heeft.
[ inhoud ^ ] MOGELIJKHEID TOT NUTTIGE BERICHTEN WISSELING. - Het plaatsen van oproepjes . te koop gevraagd . te koop aangeboden (met foto)
[ inhoud ^ ] MOGELIJKHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN. Stel hier je vragen die je altijd al had en wacht de antwoorden af van de andere gebruikers. Wil je klussen op de tuin, stel dan ook je vraag omtrent de regelgeving. (Er is een hoop mogelijk.)
[ inhoud ^ ] MOGELIJKHEID TOT LEUKE BERICHTEN WISSELING. Berichtjes die een bijdrage leveren aan de gezelligheid en saamhorigheid op het complex. - Het plaatsen van (leuke) foto's. . leuke ontdekkingen van plantjes en dieren . een groet naar de rest vd tuinders
[ inhoud ^ ] MOGELIJKHEID TOT LAAGDREMPELIGE BERICHTGEVING korte berichtjes, snelle reacties (soms zelfs maar een enkel woord) i.t.t. losse berichten waar je toch steeds met een introductie moet beginnen om duidelijk te maken op welk eerder geschreven bericht je reageert, biedt een forum de mogelijkheid om net een korte reactie te schrijven op een bericht dat je hebt aangeklikt. Jouw reactie komt dan zo goed als letterlijk visueel onder dat bericht te hangen.
[ inhoud ^ ] GROTERE KANS OP SNELLE RESPONS OP VRAGEN Een forum biedt ook de mogelijkheid vragen te stellen met dit enorme voordeel dat je je vraag stelt aan de hele "community" i.p.v. aan bijv. een lokaal bestuurslid. In ons (De Bond) geval is dat een potentieel van 3000 personen, leden met Internet. (Dit getal is de helft van de in totaal ruim 6000 leden en gebaseerd op het feit dat op Eigen Hof (zelfs ruim) de helft Internet heeft.)
[ inhoud ^ ] HET DEELS ONTLASTEN VAN KADERLEDEN Veel kaderleden hebben naast hun bestuurs-/commissiefunctie nog een volledige baan. Voor hen geldt: "Laat de forum-gebruikers voor je werken." Op deze manier worden deels ook zittende kaderleden ontlast van allerlei vragen, omdat de "community" dat dus van hen overneemt.
[ inhoud ^ ] VOOR WIE THUIS ZIT Ik zie ook een nuttige tijdbesteding weggelegd voor ouderen, die thuis zitten (in de winter), om een deel van het forum onder hun hoede te nemen of wellicht voor mensen met veel tuin- en bouwkennis die zo hun kennis kunnen delen en regelmatig vragen beantwoorden van de nog onervaren tuinder. Het is iets wat je ook ziet bijv. op het kassa.vara-forum. Daar zitten mensen tussen die helpen anderen zo veelvuldig opweg dat zij moeten haast wel veel thuis zitten, mogelijk in de wao of met pensioen.
[ inhoud ^ ] PRIVACY: E-mailadressen blijven onbekend voor andere gebruikers, tenzij een gebruiker zijn eigen e-mailadres vrijgeeft.
[ inhoud ^ ] BEREIKBAARHEID PERSONEN: Iedereen kan ook (wanneer de optie is ingeschakeld) een persoonlijk bericht sturen aan iedereen zonder dat e-mailadressen bekend zijn. Ook bestaat daarbij de mogelijkheid sommige afzenders (van wie je last hebt c.q. in geval van misbruik) te blokkeren.
================================================================================ ================================================================================